Beskrivning av logotyp

Årets perenn 2024

Fjäderaster, Kalimeris incisa ’Madiva’

Underbar blomning, fin form, superstadig, frisk och fräsch, härdig och fyller ut mellan andra växter på ett strålande sätt. Superlativen tycks aldrig ta slut när svenska perennodlare beskriver Kalimeris incisa ’Madiva’, fjäderaster. ”Den är helt enkelt otroligt bra” är det samlade omdömet från Perennagruppen, som med acklamation utsett sorten till Årets perenn 2024.

’Madiva’ blommar rikt och länge, vanligtvis från slutet av juli och fyller sen på med blommor kontinuerligt till oktober-november. Ny blomning utvecklas strax ovanför den äldre, vilket gör att plantorna ser fräscha ut hela tiden. Blommorna är ljust violetta med gult öga och cirka fyra centimeter vida. De friskt gröna och lansettformiga bladen ger fin grönska som får gula inslag under hösten.

Växtsättet hos fjäderaster ’Madiva’ är fylligt, kompakt, rundat och anmärkningsvärt stadigt. Sorten blir ungefär 80 centimeter hög och behåller sin halvklotform så länge det finns tillräckligt med utrymme. Det här är en perenn som aldrig behöver stöttas eller bindas upp – den står tätvuxen och stabil hela säsongen. Blommorna uppskattas av många insekter.

Prisad internationellt

De svenska odlarnas entusiasm för ’Madiva’ går i linje med internationell expertis. ISU, den internationella organisationen för odlare av perenner och närliggande professioner, korade ’Madiva’ till vinnare vid 2002 års provodling av nyheter i Nederländerna. ISU testar ständigt nyheter i perennsortimentet från olika förädlare och delar ut prestigefulla priser till särskilt värdefulla tillskott. Ursprunget till Kalimeris incisa ’Madiva’ var en fröplanta av Kalimeris incisa ’Nana’ vid försöksstationen i Boskoop, Nederländerna, där man arbetar med utveckling av nya och bättre sorter av perenner.

Fullt härdig

Sedan 2002 har ’Madiva’ testats i olika miljöer och i olika delar av Sverige. Sorten har fått övervintringsbokstav A, vilket är gruppen med de mest tåliga perennerna, de som övervintrar pålitligt i sitt rätta läge. ’Madiva’ trivs bäst i sol till halvskugga och väldränerad, näringsrik och medelfuktig jord. Som etablerad klarar den även torra perioder. Det finns flera bra sorter av Kalimeris incisa på marknaden men ’Madiva’ står i en klass för sig. Ingen annan fjäderaster är lika stadig, blomrik och robust. Sorten blir också något högre och har större blommor och blad än sina artfränder. ’Madiva’ är ett fynd såväl för hemträdgården som offentliga miljöer eftersom den är lättskött och långlivad.

Sällskapsväxter

Fjäderaster ’Madiva’ passar i allt från finrabatten till naturlika planteringar och i stora sjok. Blommornas milda ton går väl ihop med nästan alla andra blomfärger. Förutom i planteringar är ’Madiva’ fin i buketter.

Några förslag på goda grannar till Kalimeris incisa ’Madiva’:

Ulleternell, Anaphalis triplinervis. Silvrigt bladverk och vita blommor.
HöstanemonAnemone hybrida. Vita eller rosa blommor.
StjärnflockaAstrantia major. Fyllig perenn med blomskyar i färger från vitt och rosa till mörkt röd.
Anisört, Agastache ’Blue Fortune’. Blåvioletta långa blomax.
TuvrörCalamagrostis acutiflora ’Karl Foerster’. Upprättväxande, högt prydnadsgräs som är vackert nästan hela året. Halmgula vippor och gul höstfärg.
SolhattEchinacea. Olika färger beroende på sort.
Blå bolltistelEchinops bannaticus. Stadig, kraftigt bladverk och runda blomställningar i blåviolett.
RöllikaAchillea. Torktålig med flata blommor.
TrädgårdsnävaGeranium ROZANNE. Stora, blåvioletta blommor under lång tid. Marktäckande.
SolbrudHelenium. Blommar generöst i gult, orange eller rött beroende på sort.
Träjon, Dryopteris filix-mas. Robust och härdig ormbunke.
GlansmiskantusMiscanthus sinensis. Praktfulla prydnadsgräs. Skimrande vippor.
StrålrudbeckiaRudbeckia fulgida var. sullivantii ’Goldsturm’. Orangegula blommor med mörkbrun mitt.
HöstälväxingSesleria autumnalis. Prydnadsgräs med gröna tuvor. Smala, silvrigt grå ax som övergår i ljusbrunt.
KransveronikaVeronicastrum virginicum. Upprätt, reslig perenn. Smäckra blomspiror i vitt, rosa eller violett.

Fjäderaster ’Madiva’ har många goda grannar. Med sin milda färg kan den lyfta andra perenner, eller låter man den glänsa i rabatter som går ton i ton.

Årets perenn utses av svenska perennodlare i Perennagruppen, en del av LRF Trädgård. Syftet är att lyfta fram och sprida kunskap om särskilt värdefulla trädgårdsväxter. Årets perenn är alltid frisk, härdig, vacker och lättodlad. Mer info: www.vaxtforum.se samt www.perennagruppen.com

• Kontaktinfo

Ölands Plantskola